Over Johannes Vermeer, schilder van iconische schilderijen en publiekstrekkers als Het melkmeisje en Meisje met de parel, is veel geschreven maar weinig bekend. Zijn kleine oeuvre is vrijwel alles wat hij naliet. Dicht bij Vermeer volgt Gregor Weber, wereldwijd vermaard Vermeer-kenner en flamboyant conservator van het Rijksmuseum in Amsterdam. In het jaar voordat hij met pensioen gaat, werkt hij aan zijn grote droom: de grootste Vermeer-tentoonstelling ooit.
In februari 2023 komt een groot aantal Vermeers ‘thuis’ voor wat de grootste Vermeertentoonstelling ooit moet worden. Maar musea die een Vermeer bezitten laten hun kwetsbare publiekslievelingen niet graag gaan. Het vereist stille diplomatie en innovatief transport om ze over te halen. Voor Gregor Weber is deze tentoonstelling het sluitstuk van zijn carrière. De tentoonstelling over zijn lievelingsschilder is zijn grote droom: “Zoiets kan je blik op de werkelijkheid voorgoed veranderen.”
Opwindende conclusies
Door moderne scantechnieken is het onderzoek naar Vermeer het laatste decennium in een stroomversnelling gekomen. In de film kijken we mee hoe een aantal topschilderijen van Vermeer verflaag na verflaag minutieus wordt onderzocht. Zo dringen we langzaam door in het hoofd van de schilder, proberen zijn beslissingen te begrijpen en er ook achter te komen hoe het kan dat Vermeer de werkelijkheid zo anders in beeld bracht dan zijn tijdgenoten.
Nieuwe resultaten leveren opwindende conclusies op: Abbie Vandivere, hoofdrestaurator van het Mauritshuis, weet met haar team onbekende feiten over Meisje met de parel naar boven te krijgen.
Regie: Suzanne Raes
Omroep: NTR (Het Uur van de Wolf)