Ze vertrouwt ons voor geen meter’, zegt één van de Italianen, in zijn eigen taal, over Judith de Leeuw tegen een collega. ‘Klopt’, zegt die, terwijl zij, de Nederlandse straatkunstenaar JDL, er gewoon naast staat. Ze heeft haar lokale medewerkers zojuist de wacht aan gezegd. Één van hen had zich vergist met de markeringen op de wand van een flat in Zuid-Italië. En daardoor dreigt de muurschildering die ze daarop gaat aanbrengen, nummer 4 uit de serie Love Is Stronger Than Death, nu helemaal de mist in te gaan. ‘Daar zakt mijn broek van af’, reageert Judith boos. ‘Hoe dan?’
Het project in de arbeiderswijk Paolo VI in Taranto lijkt niet onder een gelukkig gesternte geboren. De Leeuw heeft al in 62 verschillende landen enorme ‘murals’ gemaakt, realistische muurschilderingen over een maatschappelijk onderwerp. Deze grauwe flat, waarop een vrouw die wordt vastgehouden door onbekende handen moet verschijnen, blijkt echter een flinke uitdaging. Ze wil nu een projector laten komen, om het probleem te verhelpen en ook verdere tijdsdruk te voorkomen. Maar zie zo’n ding maar eens te vinden op een willekeurige zondagmiddag…
De moeizame totstandkoming van het kolossale werk in Taranto fungeert als rode draad voor de documentaire JDL – Behind The Wall (52 min.), waarin regisseur Deborah Faraone Mennella tevens de achtergrond van Judith de Leeuw uitdiept. De twintiger heeft al een woelig leven achter de rug, waarin ze gedurig met jeugdzorg in aanraking is gekomen en ook een tijdje heeft rond gezworven op straat. Toen De Leeuw ontdekte dat ze kon tekenen, heeft zij al haar kaarten daarop gezet. En haar kunst is inderdaad een uitweg gebleken uit een tamelijk uitzichtloze situatie.
Met dat werk wil JDL nu een stem geven aan mensen zoals ze zelf ooit was: zij die niet worden gezien of gehoord. Inmiddels weerklinkt dit geluid, dat wel een beetje doet denken aan vakbroeders als JR en Banksy, in de openbare ruimte van pak 'm beet Rome, Tblisi en Athene en wordt ze zelfs gevraagd om TedX Talks te geven. Dit succes kan evenwel niet verhullen – en dat maakt dit persoonlijke portret alleen maar interessanter – dat in de succesvolle kunstenaar ook nog altijd een boze en verdrietige dochter en zoekende jonge vrouw verscholen zit.
Want zoals dat gaat: voor de goede kijker toont Judith de Leeuw via haar imposante werk ook zichzelf aan de wereld
Met deze week de volgende documentaires: 'JDL - Behind the Wall' van Deborah Faraone Mennella, 'Berichten voor Zara' van Hans Fels, 'Uit 't leven' van Tim Dekkers en tot slot 'The Lindisfarne Causeway' van Sammy-Lena Stasse.
JDL – Behind the Wall (AVROTROS)
Nu online
Berichten voor Zara (EO)
Nu online
De Coronacrisis drukt Hans Fels met z'n neus op de feiten. Heeft hij, als oudere vader met een jong kind, zijn eigen verleden wel veiliggesteld? Want, zoals hij het zelf zegt: ieder mens is niet alleen zichzelf, maar ook z'n voorouders. En wat weet zijn jongste dochter, voor wie hij deze persoonlijke film maakt, eigenlijk van het oorlogsverleden van haar Joodse familie? Sterker: wat weet hij daar zelf eigenlijk van?
In Berichten voor Zara (57 min.) tekent de ervaren filmmaker Fels – met zwart-wit foto's en filmpjes, persoonlijke geschriften, krantenknipsels, herinneringen, ontmoetingen met intimi én een doos kleurpotloden – zijn eigen familiegeschiedenis uit. Totdat er een kleurrijk tafereel is ontstaan, vol tastbare details uit heden en verleden, voor een nieuwe generatie van de familie.
Hoewel hij enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog werd geboren, is Fels wel degelijk een product van die traumatische periode. Zijn ouders kregen na de oorlog een relatie. Zijn vader had toen drie jaar lang in allerlei kampen achter de rug, zijn moeder overleefde Auschwitz-Birkenau. Hans zelf werd vernoemd naar haar eerste echtgenoot Hans Polak, die het eind van de oorlog niet haalde.
Over dat verleden werd nauwelijks gesproken. Stukje bij beetje vindt Fels nu snippers informatie over bijvoorbeeld de vooroorlogse commune De Gemeenschap, het dagelijks leven in het concentratiekamp Dachau en de ontmoeting van zijn moeder, jaren later, met vrouwen die ze in het kamp heeft leren kennen. Aan de nummers op hun arm is af te lezen wie er het eerst terecht kwam.
Zelf koestert hij, als een soort talisman, een fotorolletje, waarop een wandeling van zijn vader en moeder in het Amsterdamse bos zou staan. Zo gemakkelijk laat het verleden zich echter niet vastpakken. ‘Een geheugen, mijn geheugen, is een construct’, constateert Hans Fels zelf. ‘De optelsom van beelden, gerangschikt naarmate ze bij me passen of niet. Ook mijn geheugen doet de werkelijkheid geweld aan.’
Dat lijkt het thema van deze persoonlijke zoektocht, waarin Fels stem letterlijk en figuurlijk wel erg nadrukkelijk aanwezig is, naar de mensen die hem hebben getekend, zodat hij hen kan meegeven aan zijn eigen nageslacht.
The Lindisfarne Causeway (Makers van Morgen)
Nu online
Drie maanden lang zat Sammy-Lena Stasse langs een weg in Northumbria, die twee keer per dag verdwijnt in de zee. De filmmaakster laat de verveling toe en komt door haar dagdromen dichter bij het wezen van deze plek.
In deze korte, poëtische documentaire zoekt de regisseur de vertraging op. Toeristen haasten haar voorbij om een glimps van het magische Holy Island te vangen, maar zij blijft langs de weg zitten. Ze staart voor zich uit, speelt afwezig met stukjes zeewier en kleine steentjes. Ze laat zich mee voeren door onverwachtse ontmoetingen. Ze gaat mee met een oesterplukker en zoekt samen met een eilandbewoonster naar miniscuule fossieltjes. Af en toe zien we flarden van haar dagdromen en komen er themas naar boven drijven uit haar onderbewustzijn. Hoe bereid je je voor op het verlies van een dierbare?
Uit 't leven (NTR)
Nu online
De LHBTIQ+ gemeenschap worstelt al jaren met extreem hoge aantallen zelfdoding. Toch lijkt het onderwerp zelfdoding binnen de regenboogcommunity een taboe.
Volgens cijfers van 113 Zelfmoordpreventie heeft bijna de helft van de Nederlandse lesbische-, homo- en biseksuele volwassenen ooit zelfmoordgedachten gehad. Dat is vijf keer vaker dan in de algemene volwassen bevolking. Het aantal dat daadwerkelijk een poging doet, is vier tot vijf keer zo hoog. Voor transgender personen zijn de cijfers nog schokkender: vijf tot tien keer hoger.