Door: Wieneke van Koppen
Klassieke archivaris
Voor Harrie aan zijn carrière als platenhandelaar begon, was hij actief als bibliothecaris van de media-afdeling. Waar hij overdag bibliotheekwerk verrichtte, toog hij in de avonden naar zijn persoonlijke platenverzameling die met zo’n 30.000 exemplaren uit zijn voegen dreigde te barsten. Hij wilde niets liever dan goede en bijzondere platen op de markt brengen vanuit zijn eigen zaak. Na enige tijd trok hij de stoute schoenen aan. Flesch Records, vernoemd naar zijn favoriete Hongaarse violist Carl Flesch, was een feit.
Marieke Helmus heeft Harrie en Flesch Records twee jaar lang gevolgd en de winkel zo in alle (fruit)seizoenen kunnen vastleggen: ‘Zowel Harrie als zijn winkel met inmiddels 60.000 platen vind ik bijzonder. Harrie is een archivaris in hart en nieren en wordt gelukkig van een prachtplaat die hij aan zijn verzameling en later aan die van een klant kan toevoegen. Hij weigert mee te gaan met hedendaagse technologische ontwikkelingen en werkt nog in zijn typerende klederdracht met een oud kasboek en een pinautomaat is niet te vinden in zijn zaak. Ik wilde de film in eerste instantie om Harrie laten draaien. Uiteindelijk ligt de focus echter op de manier waarop hij Flesch Records op eigenzinnige wijze bestiert’.