Toneelacademie
Het idee om iets met dit verhaal te doen sluimerde al een tijdje bij de debuterende filmmaakster op de achtergrond. “Ik wist dat ik ooit iets met dit verhaal wilde doen, maar dat het zo snel zou gebeuren had ik niet gedacht.” Voor een opdracht aan de Toneelacademie Maastricht werd de studente Regie gevraagd iets persoonlijks te produceren waarbij zij zichzelf als bron moesten gebruiken. “Toen ik erover nadacht bleek dat mijn moeder op veel vlakken misschien wel mijn belangrijkste bron is”, aldus Huisman. “Zij is de persoon aan wie ik alles vertel en bij wie ik alles kwijt kan. Maar nu blijkt ook dat ik een groot deel van mijn persoonlijkheid van haar heb. En eigenlijk is ze mijn idool, vooral ook door hoe zij met tegenslag omgaat. Dat vind ik heel mooi en bijzonder.”
Zorba raakte geënthousiasmeerd voor het medium documentaire na het zien van werk van haar regiecoaches Quirine Racké en Helena Muskens. “Zij lieten ons op de academie hun documentaire ‘The Tower’ zien en daar was ik meteen helemaal weg van. In die documentaire over een Oostenrijkse hippie-familie herkende ik wel wat overeenkomsten met ons eigen gezin”, legt Zorba uit. “Ik heb heel veel gehad aan de gesprekken die ik met Quirine en Helena heb gevoerd over mijn film. Natuurlijk moet je op zo’n moment wel zorgen dat je dicht bij jezelf blijft en niet iets gaat maken om hen te pleasen, maar dat is uiteindelijk heel goed gelukt. Toch zorgden zij er door het stellen van de juiste vragen voor dat mijn focus zich in de juiste richting ontwikkelde.”
Fantastisch team
De beginnende filmmaker zegt ook heel veel geleerd te hebben van haar crew. “Ik had eigenlijk per toeval een fantastisch team van mensen met wie ik mocht werken”, legt ze uit. “De cameraman Coen Leuven is een goede vriend van mij die een filmopleiding volgt aan het RITCS in Brussel. Via hem ben ik aan geluidsman Ivo Bemelmans gekomen. Toen deze hoorde dat ik de dochter van Michel Huisman ben, besloot hij de editor van de documentaire over mijn vader te benaderen om haar te vertellen hoezeer hij haar werk bewonderde. Zij grapte toen dat ze de montage van mijn film wel wilde doen, en zo kwam het dat ik na het draaien vier dagen lang bij Katharina Walter in de montageset in Hilversum zat. Van haar heb ik zo ontzettend veel geleerd in die paar dagen. Hoe weinig ik wist van films maken bleek wel uit het feit dat ik op die eerste montagedag met 9 uur aan ‘ruw’, ‘ongespot’ beeldmateriaal kwam aanzetten dat eerst nog helemaal omgezet moest worden waardoor we in het begin heel veel tijd hebben verloren. Ik zou dat nu heel anders aanpakken”, lacht Zorba.