‘’De jongens filmden we in de schemering. De nacht is namelijk het moment waarop alles op tafel komt. Je voert intiemere gesprekken dan overdag.’’ Tijdens de gesprekken tussen haar vrienden, realiseerde Apollonia zich dat haar vader een belangrijke rol speelt in haar verlangen naar emoties. Ze besluit met hem in gesprek te gaan bij daglicht. ‘’Dat was een symbolische, gevoelsmatige keuze. Het licht staat voor mijn verlichting. Daarnaast is het ook zo dat we niet meer weg konden als we overdag, out in the open op het water, zouden praten.’’
De eenhoorn en de mannentraan is zo gestileerd gemaakt dat het op het eerste gezicht een fictiefilm lijkt. ‘’Ik wil mensen aan het denken zetten hoe realistisch een documentaire werkelijk is. Daarom draaide ik het als een fictiefilm met een cameravrouw, een lichtman en een geluidsman op uiteenlopende locaties. De kijker moet een beetje in de war raken: ‘Kijk ik nu naar een documentaire of een fictiefilm?’’ De film draaiden ze op verschillende plekken. ‘’De hoofdpersonen moesten een beetje gevangen worden in de ruimtes waar we draaien. Zo belandden ze in de boot en de auto. Een reuzenrad was ook leuk geweest, maar dat combineerde niet zo lekker met mijn hoogtevrees..’’