In Mevrouw Faber volgen Job Tichelman en Hjalmar Tim Ilmer de Friese trucker Harriette. Jarenlang ging ze door het leven als Harm en droeg ze een groot geheim bij zich: ze is een vrouw en wilt in transitie. Nu kijkt ze uit naar de geslachtsveranderende operatie en doet ze er alles aan om zo snel mogelijk hiervoor in aanmerking te komen. Maar welke invloed heeft dit op het huwelijk met haar vrouw Siepie? En hoe wisten de makers zo dichtbij Harriette en Siepie te komen? 2Doc ging in gesprek met Tichelman en Ilmer.
Op de vraag waarom ze deze film wilde maken antwoordt Ilmer direct: ‘Ik zag hier eerst helemaal geen film in.’ Hij vertelt dat er aanvankelijk te weinig drama in Harriettes verhaal leek te zitten: ‘Ze was al een aantal jaar uit de kast. Natuurlijk had ze jarenlang een groot geheim bij zich gedragen, maar alles ging eigenlijk wel goed.’
Tichelman en Ilmer kwamen in contact met Harriette toen ze bezig waren met een fictiefilm over een bouwvakker die in transitie wil gaan en dat verbergt voor zijn beste vriend, waarvoor ze draaiden in Friesland. Wat bleek? ‘Zo eentje hebben wij er hier ook,’ werd hen verteld. Daarmee bedoelden ze Harriette.
Harriette was dolenthousiast dat hier een film over werd gemaakt. Het draaiproces ging van start en ze wilde graag promotie maken voor haar ontmoetingscentrum ‘Wês Dysels/Be Yourself’: een plek voor trans personen in Noord-Nederland waar ze zichzelf kunnen zijn. Ilmer vertelt: ‘Wij wisten dat we bezig waren met een groter project. Maar dat was toen nog aftasten of we dat echt door konden zetten.’
Tekst gaat verder na afbeelding.