Had je bij de gesprekken geen behoefte om jouw opvatting wél iets meer te tonen?
‘Ik kan me voorstellen dat sommige twintigers bij mijn film denken: flikker toch op met die genuanceerde houding van jou. Dat mag. Daar hebben coregisseur Duco Coops en ik bij dit maakproces ook veel gesprekken over gehad. Maken we een stellige film zoals bijvoorbeeld Tim Hofman dat doet in zijn programma BOOS, of verberg ik juist mijn boze blik? Ik hoop dat mijn aanpak meer inzichten geeft zónder dat je daarbij automatisch accepteert dat het er verkeerd aan toe kan gaan.
Ik sprak voor de research van deze film met een hoogleraar over het teweegbrengen van verandering. Zij gaf aan dat beweging er juist komt door alle verschillende soorten actievoerders in de samenleving. De roepers, de genuanceerder en de anti’s. Alles heeft met elkaar te maken en heeft elkaar ook nodig. Ik had bijvoorbeeld ook mijn ‘activistische’ aangifte nodig om tot dit punt te komen.’
Ben je nog steeds van mening dat een verklaring van scholen waarin homoseksualiteit wordt afgekeurd verboden moet worden?
‘Stel: je verbiedt als overheid dat scholen zo’n verklaring hebben door de wet aan te passen. Daarmee wordt de maatschappelijke onrust misschien voorkomen. Maar wat verandert dat aan de gedachtegang over homoseksualiteit binnen scholen? Zou er dan elke dag handhaving moeten komen? Ik denk dat scholen zelf moeten gaan inzien dat hun standpunt voor jongeren niet haalbaar is.
Vergelijk het bijvoorbeeld met scholen in Frankrijk. Daar bestaan geen religieuze scholen. Maar als tachtig procent van de school een streng-religieuze achtergrond heeft, dan is de sfeer op een school daar hetzelfde als bij een religieuze school hier. De sfeer wordt bepaald door hoe leerlingen, ouders, leraren en het bestuur over homoseksualiteit denken.’
Ben je hoopvol over ontwikkelingen binnen religieuze scholen?
‘Bij het Gomarus College [waar bleek dat sommige leerlingen verplicht uit de kast moesten komen, red.] moet de inspectie te hulp schieten. Dan kan het niet anders, daar is geen excuus voor. Die school heb ik ook niet benaderd voor mijn film. De scholen in deze film zijn wel al wat meer met dit onderwerp bezig, op een positieve manier. Ik hoorde laatst dat er op een school waar ik had gefilmd inmiddels gesprekken zijn met oud-leerlingen uit de LHBTI-gemeenschap om te praten over dit onderwerp. Ik denk dat deze scholen wel het beste voorhebben met hun leerlingen. Hoewel dat voor mij kleine stapjes zijn, is het wel vooruitgang.’
Dit is je eerste documentaire. Volgen er meer?
‘Ik ben zo zenuwachtig om deze film aan het publiek te laten zien. Ik heb eerder tv-programma’s gemaakt, maar als filmmaker heb ik geen ervaring. Het was een mooi en intensief project. Ik ben er vanaf januari vrijwel dag en nacht mee bezig geweest. Ik zou nog wel een documentaire willen maken, maar het hangt er ook vanaf hoe deze film wordt ontvangen. Ik kan me goed voorstellen dat iedereen denkt: doei, we zitten echt niet op nog meer films van Yora te wachten.’