Synthetische diamanten zien er volgens Dusan Simic beter uit en zijn nog goedkoper ook. Waarom zouden we dan nog echte diamanten zoeken? wil filmmaker Jason Kohn weten. ‘Dat is een goede vraag’, antwoordt de edelsteendeskundige met een schalkse blik. ‘Sommige mensen willen nu eenmaal iets wat echt bij de aarde hoort. Iets wat is gemaakt door God, niet in één of ander laboratorium. Wat vind je van dat antwoord?’
Even later introduceert Kohn precies zo’n figuur in zijn tragikomische exploratie van de wereld achter (synthetische) diamanten: Martin Rapaport. Daarbij moet meteen wel gezegd worden dat Rapaport een zeker belang heeft bij een duidelijk onderscheid tussen die nepdiamanten van menselijke makelij en de diamanten die écht voor altijd zijn Als voorzitter van de zogenaamde Rapaport Group stelt hij, vanuit een kantoor aan de Diamond Jewelry Way, immers de prijzen van diamanten vast. Een synthetische diamant verkopen als verlovingsring is volgens hem een ernstige inbreuk op de ethische code van de diamantindustrie. ‘Je schopt mensen in hun emotionele ik-hou-van-jou plek’, zegt de sleutelfiguur binnen het diamantkartel gedecideerd, alsof hij ‘t zelf gelooft. ‘Wat is mijn huwelijk waard, wat is mijn relatie waard?’
Op die vraagstelling valt natuurlijk wel wat af te dingen. En dat gebeurt dus ook in Nothing Lasts Forever (83 min.). ‘De diamant was ook nooit echt’, stelt de messcherpe juwelenontwerpster Aja Raden bijvoorbeeld, niet zonder ‘Schadenfreude’. ‘Dat was ook altijd al een leugen. Een synthetische diamant is dus niet meer dan een leugen over een leugen. Ik vind dat hilarisch en verrukkelijk.’ Stephen Lussier, een gesoigneerde topman van het toonaangevende diamantbedrijf De Beers in Botswana, maakt zich desondanks niet druk om ‘vervalsingen’. Hij weet immers, zegt hij met een triomfantelijk bedoelde glimlach, ‘waartoe De Beers in staat is’. Maar of ‘parasieten’ zoals John Janik van Xtropy Lab-Grown Diamonds, die de ‘diamantdroom’ proberen te stelen, zich daardoor werkelijk laten afschrikken?
En laten we eerlijk zijn: in China staan ze ongetwijfeld al te popelen om een diamant-lopende band te laten draaien, terwijl in India nu al druk wordt gehandeld in diamanten met een dubieuze herkomst. ‘Want je bent pas een dief als je gepakt wordt’, stelt Tehmasp Printer van het International Gemological Institute. ‘Tot dat moment ben je een eerlijk mens.’ Met zichtbaar plezier prikt Kohn in deze kostelijke film, geïllustreerd met fraaie beelden van diamantproductie en -controle en verluchtigd door een afwisselend enerverende en joyeuze soundtrack, de ene na de andere mythe van de diamantwereld door. Totdat alles een illusie lijkt – of superieure marketing. Gaandeweg zou een buitenstaander wel eens het idee kunnen krijgen dat diamanten in werkelijkheid vooral van lucht worden gebakken.
Met deze week ‘Nothing Lasts Forever’ van regisseur Jason Kohn, ‘Elizabeth: A Portrait in Part(s)’ van Ed Perkins, ‘Amstergwen’ van Gwen van der Zwan en Martijn Goris, Makers van Morgen-film ‘Why My Mum Loves Russel Crowe’ van Emma van den Berg, ‘De zaak Schaap: Fraude bij de landsadvocaat’ van regisseur Mattias Schut en ‘Wij de dingen’ (herhaling) van Nathalie Faber en kijktips van gastcurator Ahmet Polat.
Nothing Lasts Forever (VPRO)
Nu online, maandag 21 augustus om 22.10 uur op NPO 2
Elizabeth: A Portrait in Part(s) (EO)
Nu online, zaterdag 26 augustus om 19.55 uur op NPO 2
Je kunt er de charme van de monarchie in zien. Of de complete gekte. Elizabeth: A Portrait In Part(s) (85 min.) portretteert op geheel eigen wijze de Britse koningin die op dat moment zeventig jaar op de troon zat. Niet in de vorm van een chronologisch verteld levensverhaal, verantwoord profiel met allerlei hoogwaardigheidsbekleders of psychologisch portret waarbij intimi uit de school klappen. Nee, dit is een typische archieffilm, waarin regisseur Roger Michell (Notting Hill) intuïtief langs alle uithoeken van Queen Elizabeth’s lange periode als staatshoofd zwerft.
De vertelling is onderverdeeld in thematisch gegroepeerde hoofdstukken, met titels als Ma’am, In The Saddle en A Ticklish Sort Of Job, en belicht zo associatief de koningin zelf, haar ambt en wat zij zoal in het Verenigd Koninkrijk heeft losgemaakt. Één hoofdstuk is bijvoorbeeld gewijd aan haar huwelijk, waarbij ze afwisselend is te zien als jonge verliefde vrouw en als helft van een hoogbejaard koppel. De toon is beurtelings gedragen, luchtig en (voorzichtig) spottend. Ook door de uitgesproken en soms ook lekker tegendraadse muziekkeuze: van Madness’ Our House tot de David Bowie-cover Heroes van Moby featuring Mindy Jones bijvoorbeeld.
Met een aansprekende collage van nieuwsreportages, achter de schermen-beelden, fragmenten uit films, series en televisieprogramma’s zoals Star Trek, Peppa Pig en natuurlijk The Crown en prominente figuranten als The Beatles, Lady Di en David Attenborough keert Michell de rituelen, het uiterlijk vertoon en de verplichtingen van het Britse koningshuis en de vrouw die daar al sinds mensenheugenis het gezicht van was binnenstebuiten. Een ‘modern sprookje’ dat zich afspeelt op het snijvlak van traditie, protocol en idioterie. Zoals het een Koningshuis betaamt.
Amstergwen (BNNVARA)
Nu online
Journalist en schrijver Gwen van der Zwan begeeft zich in de wereld van Twitch, een snelgroeiend online streamingplatform. Een jaar lang onderzoekt zij hoe het is om als vrouw je leven op internet te delen.
Door zelf te gaan livestreamen wil zij erachter komen hoe die wereld in elkaar zit. Dat het proces gefilmd wordt, wordt geheimgehouden. Een jaar lang begeeft Gwen zich undercover op het platform en onderzoekt hoe het is om je leven live op internet te delen, wat de rol is van vrouwen op dit platform en wat de snelste weg naar succes is. Hierbij treft ze een cocktail aan van haat, geld, dreigementen, liefdesverklaringen, pesterijen en vrouwenobjectivering.
Why My Mum Loves Russel Crowe (Makers van Morgen)
Nu online, zaterdag 27 augustus om 20.00 uur op NPO 2 Extra
"Seks doet rare dingen met mensen", zo begint Why My Mum Loves Russell Crowe.
In dit persoonlijke onderzoek van filmmaker Emma van den Berg gaat het niet zomaar om seks, maar om seksueel misbruik van haar moeder op twaalfjarige leeftijd. Jaren later werpt het gebeuren nog steeds een schaduw over het bestaan - ook dat van dochter Emma, die gewapend met camera en vragen, op zoek gaat naar antwoorden en verklaringen bij haar moeder en haar moeders hartsvriendinnen.
Wat inspireert gastcurator Ahmet Polat
‘Als ik nadenk over alles wat mij inspireert, zijn het altijd verhalen die ongewoon zijn.’
Ahmet Polat (1978) is sinds 1 mei 2023 een van de hoofdredacteuren van omroep HUMAN. Daarnaast is hij fotograaf, filmmaker, curator en bekleedt hij diverse beleidsfuncties bij culturele instellingen. Welke films en documentaires inspireren Ahmet Polat?