Misschien werkt het zo: dat als je maar tradities verzint, ze vanzelf ook ontstaan. Dat als je, nu zo’n jaar of vijftien geleden, een ‘Ancient City’ bouwt, dat dit automatisch, ooit, een levend monument wordt – en tot die tijd kan doen alsof. Zoals die pleindansers in Shangri-La City: ze zwieren er elke dag rond, steeds voor een nieuwe groep toeristen. Alsof ze dat al eeuwenlang doen.
Misschien werkt het zo: dat het paradijselijke oord, dat de Britse romanschrijver James Hilton in 1933 verzon, werkelijkheid kan worden. Zomaar in Zhongdian, in het Tibetaanse deel van China. Ze hebben er zelfs wetenschappelijk bewijs voor gevonden. En bovendien een replica van het neergestorte vliegtuig gemaakt, waarmee de auteur van de bestseller Lost Horizon, in zijn fantasie tenminste, op deze hemel op aarde, ergens tussen tot de verbeelding sprekende bergen, kloosters en Tibetanen, is aanbeland.
Misschien werkt het zo: dat de Nederlandse documentairemaakster Mirka Duijn, buiten beeld ondersteund door Nina Spiering, struinend door een willekeurig archief een willekeurige pagina van een al even willekeurige krant openslaat en daar de krantenkop ‘Shangri-La is found’ aantreft. Waarna haar reizigersbloed begint te kriebelen en Shangri-La, Paradise Under Construction (91 min.) in gang wordt gezet. ‘Hoe dichter bij Shangri-La ik kwam, hoe meer ik me afvroeg: wat gebeurt er eigenlijk met een plek die voorbestemd is om het paradijs te zijn?’
Misschien werkt het zo: dat de plaatselijke bevolking is gaan geloven in de droom van Shangri-La en dat sommigen van hen zich daadwerkelijk herinneren hoe er een vliegtuig neerstortte – of het verhaal via de overlevering hebben meegekregen van hun ouders of grootouders. Van de brokstukken hebben ze ooit een scheermes gemaakt. En in het dorp Jie Di zijn zelfs nog onderdelen van het toestel te vinden. ‘Op dat moment wist ik: dit verhaal wordt een detective’, stelt Duijn. ‘Het is tenslotte een zoektocht naar bewijs.’
Misschien werkt het zo: dat je door een auto met een kapotte band een essentiële getuige op het spoor komt. Dat je, grasduinend in je eigen en andermans fantasie, en ondertussen alsmaar archieven uitpluizend, steeds weer op nieuwe verhaallijnen stuit. En dat je via allerlei dwaalsporen tóch iets waarachtigs kunt vinden. Voorbij Tibetaanse kloosters, de verloren horizon of het aardse paradijs: ‘Shangri-La, whatever you imagine it to be!’ Want ook al is de waarheid nog zo snel, de leugen achterhaalt hem wel. Of was het andersom?
Hoe dan ook: dat werkt (wonder)wel.
Met deze week de volgende documentaires: 'Shangri-La (Paradise Under Construction)' van regisseurs Mirka Duijn en Nina Spiering, 'Als ze er niet is' van Wieke Kapteijns, 'Het India van architect Balkrishna Doshi' van maker Jan Schmidt-Garre, 'Much Ado About Dying' van Simon Chambers, 'Manifesto' van regisseur Angie Vinchito, 'Blozende oortjes' van Sophie Dros, 'De stad, het standbeeld en het slavernijverleden' van Marlou van den Berge, 'Blue ID' van makers Vuslat Karan & Burcu Melekoglu, 'De vader van de rechercheur' van regisseur Maarten de Schutter en 'Mama' van Marieke de Bra.
Shangri-La (Paradise Under Construction) (BOEDDHISTISCHE BLIK)
Nu online
Als ze er niet is (EO)
Nu online
Als ze er niet is (26 min.). Ze. Dat kan maar over één iemand gaan: moeder. Mum, Mutti, Mère. De precieze datum waarop Zij overleed hebben Wieke Kapteijns en zijn zussen Roxy en Loulou desondanks even niet paraat. Ze waren ook nog zo jong. Wieke, inmiddels filmmaker, was pas zes. Bijna zeven. Hij weet nauwelijks meer hoe ‘t was om een moeder te hebben. Daarnaar gaat hij dan ook op zoek in deze inventieve film. En naar haar, natuurlijk. Ze werd slechts 37.
Wieke begint een lijstje bij te houden: waaraan herken je een moeder? Hij opent ook een kist met haar spullen. Oorbellen, schoudertassen, een jurk die ze graag droeg. En als hij een fotoboek van haar heeft gevonden, belt hij confuus zijn vader Michel op. ‘Ik kom erachter dat ik gewoon zo bang ben’, zegt hij. ‘Zo bang om naar haar te gaan zoeken.’ Papa staat hem rustig terzijde: ‘Maar heb je het nu over bang zijn of verdrietig zijn? Of allebei?’
Hoewel zijn vader ook filmmaker is, heeft Wieke Kapteijns welgeteld één videoband van zijn moeder. Daarop hoopt hij haar te vinden. Een glas inschenkend, lopend op het strand of een boterham smerend. Voor- en achteruit spoelen. Kijken. Stilzetten. En weer aan. Als ze zijn naam zegt, bijvoorbeeld. ‘Wieke’. Ook al is ’t dan mild bestraffend. Of, gewoon, hoe ze naar hem kijkt. Als hij net geboren is. Ook dan heeft ze, noteert hij in beeld, een mooie lach.
Het zijn kleine gebaren, bijna achteloos gemaakt, die het grote gemis onderstrepen en tegelijk ook draaglijk maken. Speels koerst Kapteijns zo door zijn eigen verleden, langs allerlei iconische moeder-kind beelden ook, van zowel mens als dier, in kunst of het echte leven, begeleid door een computerstem die clichés over het moederschap declameert, naar het verdriet dat soms voelt als ‘een alles overspoelende golf, die alles verwoest’ en deze persoonlijke productie tóch niet platslaat.
En juist daarom komt die film stevig binnen.
Het India van architect Balkrishna Doshi (AVROTROS, Close-up)
Nu online
‘Architectuur is storytelling, dialoog, een reis en de ontdekking van wie je werkelijk bent’, doceert de Indiase architect Balkrishna Doshi, die begin 2023 op 95-jarige leeftijd overleed, in deze film van Jan Schmidt-Garre. Verder is het leven toch echt datgene wat je overkomt terwijl je druk bezig was met andere plannen maken. De ontmoeting met de vermaarde Franse architect Le Corbusier bijvoorbeeld. Of de samenwerking met zijn Amerikaanse collega Louis Kahn. Inmiddels wordt Doshi zelf beschouwd als één van de groten in zijn vak. In 2018 ontving hij de prestigieuze Pritzker Architecture Prize voor zijn geheel eigen combinatie van brutalisme en Indiase architectuur.
In Het India van architect Balkrishna Doshi (orginele titel: The Promise: Architect BV Doshi (52 min.) loopt de kwieke architect, trots en toch zonder eigendunk, zijn imposante loopbaan en belangrijkste projecten langs. Met zijn ontwerpen voor scholen, theaters, overheidsgebouwen en een groot sociale woningbouwproject – waarmee hij een zelf opgelegde belofte wilde inlossen aan landgenoten, die altijd zo arm zijn gebleven als hij werd geboren – heeft hij mede het aangezicht van zijn land bepaald. Schmidt-Garre brengt dat fraai in beeld, met lange, statige rijders van en naar, door en langs enkele van Doshi’s belangrijkste projecten, waarbij de man zelf inkijkjes geeft in zijn werkwijze en filosofie.
Onderweg ontmoet hij ook enkele mensen wiens leven hij heeft aangeraakt. In Ahmedabad spreekt hij bij de architectuuropleiding CEPT, de school die hij ooit zelf startte en waar hij ruim een halve eeuw doceerde, bijvoorbeeld twee voormalige protegés. Uit hun ogen en lach spreekt niets dan respect. En hij geeft hen ruimhartig de credits voor hoe ’t daar nu gaat. Goedkeurend beziet Doshi hoe zijn levenswerk wordt voortgezet. Óók in zijn eigen onderneming Vastu Shilpa, waar tegenwoordig zijn dochter Radhika en kleindochter Khushnu de familienaam hoog houden. Zodat hij, de eminente architect Balkrishna Doshi, ongetwijfeld met een gerust hart heeft kunnen afzwaaien.
Blue ID (BNNVARA)
Nu online
Alsof een gewone transitie al niet ingrijpend genoeg is. Onur Rüzgar Erkoçlar wil door het leven als man, maar kan zijn verleden als vrouw maar niet afschudden. Al op jonge leeftijd kreeg de 26-jarige Turk bekendheid als actrice. En nu hebben de media er lucht van gekregen dat (voorheen) Nil Erkoçlar tegenwoordig als man door het leven gaat en wordt hij opgejaagd door (amateur)paparazzi.
Rüzgar realiseert zich dat hij daardoor ook concreet gevaar loopt. 'De mensen hier kunnen gays niet eens accepteren', zegt hij aan het begin van Blue ID (84 min.), winnaar van de publieksprijs op het IDFA van 2022, als hij een anoniem baantje bij een bakker heeft gevonden. 'Kun je je voorstellen hoe ze reageren als ik mijn lichaam van vrouw naar man wil laten veranderen?'
Als Rüzgar, gedwongen door alle commotie, toch maar een interview aan een grote krant geeft, wordt dat door anderen weer tegen hem gebruikt. 'Volgens mij haalt ze hier, zowel materieel als emotioneel, voordeel uit', stelt Erol Köse, de zanger die hem eerder al ongevraagd heeft geout?, in het televisieprogramma Son Haber. Eerder wist hij ook al te melden dat Erkoçlars geslachtsbevestigende operatie nog niet had plaatsgevonden en dat hij dus nog altijd niet in aanmerking kwam voor het blauwe identiteitsbewijs dat is bestemd voor mannen.
Te midden van deze malicieuze haatcampagne probeert Onur Rüzgar Erkoçlar bij zichzelf te blijven in deze gedegen film van Vuslat Karan en Burcu Melekoglu, waarin het inmiddels welbekende - of, zo je wilt: universele - transverhaal, zich ditmaal tegen een wel erg intolerant decor afspeelt.
Much Ado About Dying (VPRO)
Nu online
Terwijl de Britse filmmaker Simon Chambers voor een documentaire over het volledig vastgelopen verkeer in Delhi (werktitel: Carmageddon) is beland, begint hij dagelijks telefoontjes te krijgen vanuit Londen. Zijn 83-jarige oom David doet een dringend beroep op hem. ‘I think I may be dying.’
Zoals ‘t een ‘obstinate oude man’ betaamt wil David Newlyn Gale echter zowat alles, behalve naar een verzorgingshuis. Als Simon eenmaal in Davids onvervalste hoardershuis is aanbeland, schreeuwt die ’t zelfs uit van de pijn. Vanuit zijn bed begint de voormalige acteur, met een van pijn vertrokken gezicht en beide handen getormenteerd op het hoofd, aan een getergde monoloog. ‘Jullie zijn mannen van steen. Had ik jullie tongen en ogen maar…’
Simon legt het tafereel vast met zijn camera. Ze zijn samen bezig met een filmopname van de slotscène van Shakespeare’s King Lear, als de koning helemaal doordraait. Tijdens het filmen voor Much Ado About Dying (83 min ), dat zo’n vier jaar in beslag zal nemen, begint Simon zich steeds vaker te voelen als Lears vermaarde dwaas. ‘Wordt die niet geacht om de koning te steunen en begeleiden’, vraagt David hem ostentatief. ‘Terwijl die gekker en gekker wordt?’
Zijn oom, een bijzonder theatrale persoonlijkheid die hele gesprekken met zichzelf voert en complete performances geeft, is al jaren niet meer buiten geweest. Hij leeft op blikken soep, plast in jampotten en krijgt regelmatig kortsluiting. ‘En dan waren er nog de muizen’, vertelt Simon die de situatie en gebeurtenissen met een slimme voice-over inkadert. ‘David hoorde dat muizen niet van pepermunt houden. Daarom had hij rond alle stopcontacten tandpasta gesmeerd.’
David Newlyn Gale is er een meester in om Jan en alleman voor zijn karretje te spannen en ondertussen hun leven grondig te ontregelen. Althans, zo ervaart zijn volwassen neef dit, terwijl hij steeds verder het bestaan van dit wonderlijke familielid wordt ingezogen. Tragikomische en dramatische gebeurtenissen wisselen elkaar daarin voortdurend af. Chambers zet de tering uiteindelijk naar de nering en creëert zo een ingenieuze vertelling die net zo goed over hemzelf gaat als over die eigenzinnige oom.
Die stuurt hij vervolgens met vaste hand aan op de te verwachten en desondanks indrukwekkende climax van deze delicieuze film. Als deze King Lear, hoe gek hij soms misschien ook lijkt, weer gewoon mens onder de mensen wordt.
Manifesto (VPRO)
Nu online (en vrijdag 17 november om 20:30 uur op NPO 2 Extra)
Onschuldige ochtendrituelen op YouTube of TikTok zijn gemonteerd naast paniekerige beelden waarin jongeren, bijvoorbeeld, op de vlucht slaan voor schoolschutters. Leerlingen door heel Rusland blijken ook stiekem beelden op te nemen van gewelddadige en handtastelijke docenten.
De stad, het standbeeld en het slavernijverleden (HUMAN)
Nu online
Marlou van de Berge volgt in haar film stadsgesprekken in de gemeente Hoorn over het slavernijverleden – als voorbeeld van de brede maatschappelijke discussie over het Nederlandse slavernijverleden.
Een ’open en breed’ stadsgesprek werd al in juni 2020 aangekondigd, nadat het die maand was gekomen tot rellen rond het standbeeld van VOC-gouverneur-generaal J.P. Coen op het centrale plein van de stad. Het beeld wordt door tegenstanders gezien als eerbetoon aan een massamoordenaar. Het stadsgesprek moet volgens het college niet alleen over het beeld gaan, maar ook over zaken als het koloniale verleden, racisme, discriminatie en maatschappelijke uitsluiting. Op 6 september 2023 werd een dialoog georganiseerd. Dit is iets waar de gemeente Hoorn nadrukkelijk voor kiest. De stad wil ruimte geven aan alle perspectieven. Maar hoe kom je in tijden van polarisatie voorbij voor of tegen?
Mama (VPRO)
Nu online
Documentair zelfportret over liefdesangst, paaldansambities en het besluit alles te laten zien in een dans over pijn, hoop en kracht.
Waarom lukt het Marieke niet zich te verbinden met betrouwbare mannen? Zelfportret en zelfonderzoek over liefdesangst, paaldansambities en het besluit alles te laten zien in een dans over pijn, hoop en kracht.
Nothing Lasts Forever (VPRO)
Nu online (herhaling)
Jaarlijks wordt er zo'n 130 miljoen karaat diamant gewonnen in mijnen in Afrika, Noord-Amerika en Australië. De grootte, kleur, helderheid en slijpkwaliteit van de edelsteen bepalen de waarde van dit symbool voor de eeuwige liefde. Of is het de briljante marketing waarvoor consumenten een hoge prijs betalen?
Regisseur Jason Kohn reist langs handelsbeurzen, mijnen, laboratoria en bijeenkomsten in de Verenigde Staten, Afrika, China en India, en onderzoekt hoe het imago van de diamant is gecreerd door de marketingafdelingen van diamantbedrijven. Ondertussen wordt de wereldwijde diamantmarkt overspoeld met niet-detecteerbare synthetische diamanten. Wat zijn de gevolgen?
Ook probeert Jason Kohn antwoorden te krijgen op vragen als: waarom is juist de diamant het symbool voor de eeuwige liefde geworden? Als er diamanten voor een veel lagere prijs in fabrieken geproduceerd kunnen worden, waarom blijven we dan zoveel betalen? En wat is echt en wat is nep, als je het verschil niet kunt zien?
In deze onthullende documentaire, van een regisseur die jarenlang met documentaire-legende Errol Morris samenwerkte, morrelt een reeks buitengewone karakters uit de industrie, aan het rotsvaste geloof dat diamanten 'voor altijd' zijn. Met o.a. New York Times-bestsellerauteur en sieradenontwerper Aja Raden, diamantexpert Martin Rapaport en ondernemer in synthetische diamanten John Janik.
Nothing Lasts Forever is o.a. geselecteerd voor IDFA 2022 en het internationale filmfestival van Berlijn.