Blurren, vervormde stemmen of een zwart balkje: al jaren brengen documentairemakers hun hoofdpersonen waar nodig onherkenbaar in beeld. Het doel daarvan is vaak om bronnen te beschermen. Het anonimiseren stelt de personen in staat veilig hun verhaal te doen, terwijl de documentairemaker via deze methode alsnog kan onthullen wat anders niet aan het licht komt.
Regisseur Elena Lindamans draaide voor de serie In de TBS (2023) een jaar lang in de TBS-kliniek, waarbij zij de patiënten niet herkenbaar in beeld mocht brengen. Zij koos ervoor hun gezichten te anonimiseren met een speciale blurrmethode.
Regisseur Marjolein Busstra filmde voor haar documentaire ‘Wij praten niet’ (2022) therapiesessies van jongeren die veelvuldig seksueel zijn misbruikt. Ook bij haar personages, minderjarige jongeren, woog het belang van anonimiteit zwaar.
Tijdens de therapiesessies besloot Busstra daarom over de schouders van de jongeren te filmen zodat hun gezicht niet in beeld is. Daarbij kun je je afvragen of dat wel anoniem genoeg is. Tenslotte kunnen bekenden van de personen ze alsnog herkennen aan hun stem, kapsel of hoe ze bewegen.
Toch schuilt hier meer achter dan op het eerste oog te zien is.