Filmmaker Vincent Boy Kars brak na zijn Makers van Morgen-films Sophie en Helene en My First Porn film met Independent Boy door bij het grote publiek. Zijn nieuwste film Drama Girl draaide vijf dagen in de bioscopen totdat die moesten sluiten vanwege de coronacrisis. Hoe kijkt hij nu terug op zijn eerste films? 2Doc spreekt met de regisseur.
Hoe kijk je nu terug op je eerste film, Sophie en Helene?
‘Ik probeer vaak terug te denken aan de tijd van dat filmproces. Ik was totaal niet bezig met de buitenwereld: ik was angstloos en ging puur uit interesse en experiment tewerk. Ik merk dat ik het steeds lastiger vind om datzelfde gevoel nu te bereiken. Bij Drama Girl werkte ik voor het eerst met een filmplan, een budget en een grote crew. Het is fantastisch om met meer mensen aan een film te kunnen werken, al komt er wel een grotere druk en meer verwachtingen bij kijken. Ik merk dat ik daardoor steeds onzekerder word. Daarom moet ik nog meer vasthouden aan mijn intrinsieke motivatie.
Als je nu terugkijkt op je eerste film, zou je iets anders hebben gedaan?
‘Nee, ik probeer bij geen enkele film zo te denken. Als het goed is doe je op dat moment alles wat je kan. Zolang je maar in het diepe springt en niet for safe gaat, is het eindresultaat het beste wat je kan behalen.’
Lees hieronder meer...